Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat u voor u relevante informatie te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geeft u aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan, door ons en door derden.
Op De Driemaster hebben we een klas voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben, de kinderen hebben hiervoor de naam 'Prismaklas' bedacht. De naam is gekozen, omdat een prisma licht in alle richtingen verspreidt, net zoals de Prismaklas zich richt op alle aspecten van het leren. Elke donderdag komen ze bij elkaar om aan speciale projecten te werken. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een maquette of het bedenken van oplossingen voor echte problemen. De leerkracht geeft geen gewone opdrachten, maar laat hen zelf onderzoeken en ontdekken. De kinderen leren samenwerken, maar ook zelfstandig plannen en plannen maken. In de plusklas draait het niet om hoe snel je iets kunt, maar hoe creatief je denkt. Fouten maken mag, want daarvan leer je juist het meest. Iedereen heeft zijn eigen talent, en in de plusklas komt dat tot bloei. Het is een plek waar leren leuk is en je jezelf mag zijn.
Leerkrachten hebben handvaten om inzicht te krijgen in welke leerlingen uit de klas in aanmerkingen komen voor de Prismaklas. Denk hierbij onder andere aan:
Tot slot bespreekt de leerkracht de uitkomsten met de Intern Begeleider van de school en de Intern Begeleider gaat vervolgens in gesprek met de leerkracht van de Prismaklas.
Ook zal het gesprek met de leerling en ouders/verzorgers plaatsvinden. Op deze manier kunnen we gericht en zorgvuldig aan de slag met het aanbod voor extra werk en uitdaging voor de leerlingen die daar behoefte aan hebben.
'In hogere orde denken' is denken op een complexer niveau dan het simpelweg onthouden of begrijpen van informatie.
Het houdt in dat je actief met kennis aan de slag gaat: je past het toe, onderzoekt het, trekt conclusies of bedenkt iets nieuws.
Denk hierbij aan:
Analyseren | Informatie uit elkaar halen om verbanden of structuren te ontdekken.
Evalueren | Oordelen of iets juist, waardevol of effectief is.
Creëren | Iets nieuws maken op basis van bestaande kennis.
De MHB-leerkracht (leerkracht van de Prismaklas) professionaliseert zich door het MHB-netwerk binnen de organisatie. Het MHB-netwerk bestaat uit een groep enthousiaste MHB-coördinatoren. Zij zijn met elkaar op zoek naar de beste afstemming en aansluiting in ons onderwijs op alle leerlingen, maar op de MHB-leerlingen in het bijzonder.
Hierbij kijken ze wat er nodig is binnen de eigen schoolcontext, voor de achterban en voor hun eigen ontwikkeling. Ze leren van en met elkaar, maar laten zich ook voeden door externe trainers. Ze bepalen samen de inhoud van de dagen zodat iedereen iets kan leren en er direct mee aan het werk kan op zijn of haar eigen school.
In dit netwerk zit ook een hoop interne expertise door verschillende opleidingen die zijn gevolgd en door diverse ervaringen uit de dagelijkse praktijk. Ze zoeken steeds naar de koppeling tussen de theorie en de praktijk om de collega’s op de scholen te ondersteunen en toe te rusten. Wat ze bespreken is voor elke leerling goed, maar voor alle MHB-leerlingen noodzakelijk. Het motto is om met hart voor ieder kind te geloven in ontwikkeling, zodat we kunnen werken vanuit kans en kracht voor iedereen.
Copyright © IKC De Driemaster Ridderkerk | Website: Pencilblocks | Webdesign: Pencilpoint - creatief in vorm & inhoud