Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat u voor u relevante informatie te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geeft u aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan, door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord

Meer en Hoogbegaafd (MHB)

Prismaklas

Op De Driemaster hebben we een klas voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben, de kinderen hebben  hiervoor de naam 'Prismaklas' bedacht. De naam is gekozen, omdat een prisma licht in alle richtingen verspreidt, net zoals de Prismaklas zich richt op alle aspecten van het leren. Elke donderdag komen ze bij elkaar om aan speciale projecten te werken. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een maquette of het bedenken van oplossingen voor echte problemen. De leerkracht geeft geen gewone opdrachten, maar laat hen zelf onderzoeken en ontdekken. De kinderen leren samenwerken, maar ook zelfstandig plannen en plannen maken. In de plusklas draait het niet om hoe snel je iets kunt, maar hoe creatief je denkt. Fouten maken mag, want daarvan leer je juist het meest. Iedereen heeft zijn eigen talent, en in de plusklas komt dat tot bloei. Het is een plek waar leren leuk is en je jezelf mag zijn.

Wanneer komt een leerling in aanmerking voor de Prismaklas

Leerkrachten hebben handvaten om inzicht te krijgen in welke leerlingen uit de klas in aanmerkingen komen voor de Prismaklas. Denk hierbij onder andere aan:

  • Leerlingen van wie we weten wat het IQ (> 125) is op basis van onderzoek;
  • Leerlingen die hoge Cito scores en hoge scores op methode toetsen halen of op KIJK! (Kijk! is een observatie- en registratie-instrument om de totale ontwikkeling van jonge kinderen over langere tijd in beeld kunnen brengen);
  • Leerlingen van wie we denken dat ze begaafd zijn;
  • Het onderscheiden van slim zijn en begaafd zijn. Slimme kinderen zijn bijvoorbeeld belangstellend en geïnteresseerd, terwijl bij begaafde kinderen vaak de nadruk ligt op nieuwsgierig zijn en ze de drang voelen om te onderzoeken en  nieuwe kennis te verwerven. Daarnaast zijn slimme kinderen eerder onderdeel van de groep, terwijl begaafde kinderen vaak al een aantal meters voor de groep uit loopt en in gedachten al enkele fases verder zijn dan de rest van de groep;
  • Het bekijken op de leerling de lesstof voor de basisvakken compact aangeboden krijgt en of de leerling dagelijks al wel of geen verrijking krijgt. Het aanbieden van verrijking (Levelwerk) is een stap die eerst nog genomen wordt, voordat een leerling eventueel toe is aan de Prismaklas.

Tot slot bespreekt de leerkracht de uitkomsten met de Intern Begeleider van de school en de Intern Begeleider gaat vervolgens in gesprek met de leerkracht van de Prismaklas. 
Ook zal het gesprek met de leerling en ouders/verzorgers plaatsvinden. Op deze manier kunnen we gericht en zorgvuldig aan de slag met het aanbod voor extra werk en uitdaging voor de leerlingen die daar behoefte aan hebben. 

OLR   DSCF5182   04 06 24

In hogere orde denken

'In hogere orde denken' is denken op een complexer niveau dan het simpelweg onthouden of begrijpen van informatie.
Het houdt in dat je actief met kennis aan de slag gaat: je past het toe, onderzoekt het, trekt conclusies of bedenkt iets nieuws.

Denk hierbij aan:
Analyseren | Informatie uit elkaar halen om verbanden of structuren te ontdekken.
Evalueren | Oordelen of iets juist, waardevol of effectief is.
Creëren | Iets nieuws maken op basis van bestaande kennis.

OLR   DSCF5720   04 06 24

Professionalisering van de leerkracht

De MHB-leerkracht (leerkracht van de Prismaklas) professionaliseert zich door het MHB-netwerk binnen de organisatie. Het MHB-netwerk bestaat uit een groep enthousiaste MHB-coördinatoren. Zij zijn met elkaar op zoek naar de beste afstemming en aansluiting in ons onderwijs op alle leerlingen, maar op de MHB-leerlingen in het bijzonder.

Hierbij kijken ze wat er nodig is binnen de eigen schoolcontext, voor de achterban en voor hun eigen ontwikkeling. Ze leren van en met elkaar, maar laten zich ook voeden door externe trainers. Ze bepalen samen de inhoud van de dagen zodat iedereen iets kan leren en er direct mee aan het werk kan op zijn of haar eigen school. 

In dit netwerk zit ook een hoop interne expertise door verschillende opleidingen die zijn gevolgd en door diverse ervaringen uit de dagelijkse praktijk. Ze zoeken steeds naar de koppeling tussen de theorie en de praktijk om de collega’s op de scholen te ondersteunen en toe te rusten. Wat ze bespreken is voor elke leerling goed, maar voor alle MHB-leerlingen noodzakelijk. Het motto is om met hart voor ieder kind te geloven in ontwikkeling, zodat we kunnen werken vanuit kans en kracht voor iedereen.

Copyright © IKC De Driemaster Ridderkerk | Website: Pencilblocks | Webdesign: Pencilpoint - creatief in vorm & inhoud